Wszystko o etykietach RFID

Wszystko o etykietach RFID

etykiety RFID ZARTEN

System RFID, to skrót od Radio-Frequency Identification, w tłumaczeniu jest to technologia, która wykorzystuje fale radiowe do identyfikacji i monitorowania przedmiotów na różnych etapach produkcji, logistyki i sprzedaży. RFID jest alternatywą dla kodów kreskowych, warto jednak zaznaczyć, że jest to o wiele droższa metoda znakowania. Przewaga RFID na kodami kreskowymi jest taka, że odczyt danych możliwy jest w odległościach od kilkudziesięciu centymetrów do nawet kilkunastu metrów,  bez konieczności widoczności etykiety. 

Jak jest zbudowana etykieta RFID? Do prawidłowego funkcjonowania systemu, potrzebne są trzy główne elementy wchodzące w skład etykiety: mikrochip, antena, oraz nośnik. Mikrochip przechowuje unikalne dane identyfikacyjne. Antena odpowiada za  komunikację między etykietą a czytnikiem poprzez odbieranie i wysyłanie sygnałów radiowych. Oba elementy zamknięte są w nośniku, który wykonany może być z papieru, plastiku, lub metalu, np.: opaski, etykiety samoprzylepne, karty, breloki. 

Etykiety rfid zarten 2

 

Przy wyborze etykiet RFID, warto zastanowić się jakie są potrzeb Twojej firmy.

Wyróżniamy 3 zakresy częstotliwości RFID, które wpływają na zasięg transmisji:

  •     Tag LF (Low Frequency, 125-134 kHz): krótkie zasięgi (kilka centymetrów), niska prędkość transmisji, stosowane głównie w systemach identyfikacji zwierząt i kontroli dostępu.
  •     Tag HF (High Frequency, 13.56 MHz): zasięgi do 1 metra, szeroko stosowane w kartach zbliżeniowych, biletach komunikacji miejskiej oraz w systemach lojalnościowych.
  •     Tag UHF (Ultra-High Frequency, 860-960 MHz): największy zasięg odczytu (kilka metrów), bardzo szybka transmisja danych, używane w logistyce, magazynowaniu i systemach zarządzania zasobami.

Etykiety RFID ze względu na sposób zasilania dzielą się na 3 rodzaje:

  •     Tagi pasywne: Nie posiadają własnego źródła zasilania i działają dzięki energii z fal radiowych emitowanych przez czytnik RFID. Zasięg odczytu wynosi zazwyczaj od kilku centymetrów do kilku metrów.
  •     Tagi aktywne: Posiadają własne źródło zasilania (np. baterię), co zwiększa ich zasięg odczytu (nawet do kilkudziesięciu metrów) oraz umożliwia bardziej zaawansowane funkcje, takie jak monitorowanie stanu obiektów.
  •     Tagi Półaktywne (semi-pasywne): łączą w sobie elementy tagów pasywnych, oraz aktywnych, są wyposażone w baterię, ale nie mają nadajnika . Bateria służy do zasilania układu elektronicznego tagu, co pozwala na zwiększenie zasięgu i niezawodności odczytu. Dzięki temu oferują lepszy zasięg i niezawodność niż tagi pasywne, przy jednoczesnym zachowaniu niższych kosztów w porównaniu do tagów aktywnych.

By cały system działał, poza nośnikiem RFID, potrzebny jest czytnik, który występuje w formie zarówno stacjonarnej jak i mobilnej. Wyposażony jest w moduł transmisji radiowej, czyli antenę wysyłającą i odbierającą sygnał radiowy, dzięki czemu komunikują się z tagami RFID, oraz zapisują i odczytują z nich dane. Gdy etykieta RFID znajduje się w polu działania czytnika RFID, antena czytnika emituje fale radiowe, które są odbierane przez antenę etykiety. Etykieta RFID przesyła dane identyfikacyjne, które są odbierane przez czytnik i przekazywane dalej do systemu komputerowego w celu przetwarzania. 

Elementem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania technologi RFID, są anteny. Antena RFID zasila pasywne tagi RFID za pomocą fal radiowych odbieranych przez antenę znacznika, odbiera sygnały elektromagnetyczne nadawane przez transpondery znaczników i następnie przekazuje je do czytnika. 

Podsumowując wpis skupmy się na zaletach i wadach systemu RFID. Co zatem przemawia na korzyść, a co jest negatywnym aspektem w tym systemie?

Etykiety RFID - UHF

Zalety technologii RFID:

  1.     Szybki odczyt: Możliwość jednoczesnego odczytu wielu etykiet RFID, w przeciwieństwie do kodów kreskowych, które muszą być odczytywane pojedynczo.
  2.     Zasięg: Etykiety mogą być odczytywane z większych odległości, co przyspiesza operacje logistyczne.
  3.     Brak konieczności bezpośredniej widoczności: RFID działa nawet przez materiały, takie jak plastik, karton czy tekstylia, co oznacza, że etykieta nie musi być bezpośrednio widoczna dla czytnika.

Wady i ograniczenia technologii RFID:

  1.     Koszt: Etykiety RFID są droższe w produkcji niż tradycyjne kody kreskowe, choć cena spada w miarę upowszechniania się technologii.
  2.     Zakłócenia: Metalowe powierzchnie i płyny mogą powodować zakłócenia w działaniu fal radiowych, co obniża skuteczność systemu RFID.
  3.     Bezpieczeństwo: RFID jest podatne na przechwycenie danych, jeśli nie są odpowiednio zabezpieczone. Istnieje ryzyko nieautoryzowanego odczytu danych z etykiet.

Zadzwoń